av Mette Hanekamhaug | 27. oktober, 2010  

Leselyst

Meg i kjent posisjon i sofaen med ei bok :)

Meg i kjent posisjon i sofaen med ei bok! Bilde: Andreas Fadum, Se og Hør

Jeg elsker å lese bøker. Alt fra fagbøker, ungdomslitteratur, krim, romaner, selvbiografier, historier fra virkeligheten, mer dokumentariske faktabøker, ”chic-lit” og novellesamlinger.

 Jeg er oppvokst i et hjem hvor halve stua er fylt med alle slags bøker, og har alltid vært glad i å lese. Leselysten ble nok særlig vekket gjennom lesningen av Roald Dahl, Jostein Gaarder og eventyrene til Asbjørnsen og Mo fra tidlig alder, og har siden vært en stor del av og glede i livet mitt.

 
Å lese bøker har en positiv effekt på læringen av språket. En får et bedre ordforråd og formuleringsevne, og det kan bidra til å styrke rettsskrivingen. Samtidig stimulerer og styrker det fantasien. Derfor er det viktig å stimulere barna slik at de tidligst mulig blir interessert i å lese bøker. Det vil gi dem mange gleder.

 
Vi har i dag flere leselyst-prosjekter i skolen. Her får barna velge bøker som de skal lese, bøker med ulike tema og vanskelighetsgrad. At de gis denne valgmuligheten er utrolig viktig, lesing skal oppleves som lysbetont – ikke som tvang.

 
At barna selv kan velge vanskelighetsgrad gjør også at en får en form for nivådeling i klassen; hver elev får velge en bok som ligger på det nivået de selv er på i lesingen. Dette gjør at eleven får opplæring i lesing ut i fra eget ståsted. Vi i Fremskrittspartiet er svært opptatt av tilpasset opplæring, og slike bokprosjekt muliggjør nettopp dette. Regjeringspartiene er svært kritiske til vår modell der hver elev får opplæring tilpasset sitt nivå, og mener det 1: skaper forskjeller i klassen og 2: at dersom elevene får velge selv vil de velge et enklere og mer ”behagelig” nivå enn de egentlig mestrer.

 
Vel, bokprosjektene i skolen har lært oss at 1: forskjellene blant de 20 elevene i klassen er der uansett om en velger tilpasset undervisning eller ikke. Forskjellene forsvinner ikke av at de velger å lukke øynene for dem. Videre viser bokprosjektene at 2: elevene liker å utfordre seg selv med tyngre bøker. De synes det er morsomt å konkurrere både med seg selv og hverandre og velger de tyngre utgavene.

 
Jeg finner ekstremt mye glede i bøker, og er takknemlig for den leselysten som mine foreldre stimulerte til og gav meg i mine tidligste år. Håper de fleste av dere, enten gjennom barndommen, skolen eller i voksen alder finner den samme gleden i litteraturen 

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Veldig bra!

Kan vi ta dette innlegget som et ørlite tegn på at FrP omsider er på vei ut av kulturtåken, eller er dette bare et personlig innlegg?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Vi kan ta innlegget som et tegn på at mediene og andre partiers fremstilling av at FrP er i en “kulturtåke” er feil :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

[...] This post was mentioned on Twitter by Erik Syring, FrP_KUF. FrP_KUF said: @hanekamhaug slår et slag for leselysten: http://metteh.vgb.no/2010/10/27/leselyst/ [...]

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00