av Mette Hanekamhaug | 10. september, 2010  

Idealtid i skolen

http://fredrik.drevon.no/?x=entry:entry100910-093322
Fredrik Drevon har arbeidet i skoleverket i mange år, og har mange gode innspill på hva som fungerer og ikke fungerer i dag. Senest i dag hadde han en kronikk i VG hvor han belyste flere sider ved norsk skole som er med på å holde elevene tilbake.

En av episodene han her tok tak i lød velkjent i mine ører, nemlig at en elev måtte viske bort alle matteoppgavene han hadde gjort fordi ”det ikke var lov å regne lengre i boken enn de andre elevene”.

Dette er et prakteksempel på hva som er galt med norsk skole i dag. Det er ikke og skal ikke være lov å være flink! Denne eleven hadde fullført og klart alle matteoppgavene i kapittelet og valgte gå videre for ytterligere utfordringer. Da grep læreren inn og stoppet ham fordi alle elevene skal gjøre dette likt.

Prinsippet om idealtid og likhet er dominerende i skolen. Ingen skal være flinkere enn andre, ingen skal mestre faget bedre. Da er det bedre at alle er dårlig, at alle henger etter enn at de som mestrer et spesifikt fag skal få lov å bli enda flinkere.

Det var en grunn til at en gikk bort fra idealtid i gymmen, så hvorfor viderefører en denne praksisen i alle andre fag?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Jeg ble selv fratatt mattebøkene i 3. klasse da jeg ikke holdt “tempoet” til de andre i klassen. Jeg gikk lei skolen allerede i 5. klasse i mangel på stilmulans. I 8. klasse hadde jeg en arbeidsdag i uken hvor jeg utplassert på barneskolen som lærerassistent. Det er egentlig et under at jeg har tatt meg en 3. årig høyskoleutdanning etter behandlingen jeg fikk på barneskolen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jeg leste kronikkel, og la merke til at de rødgrønne får skylda for også dette. Denne mattehistorien er ene og alene læreren sitt ansvar, og ikke regjeringen. Jeg har aldri hatt slike opplevelser på skolen, og kjenner heller ingen som har hatt det. Dette er ting som skjer svært sjelden, og det er derfor urettferdig at disse sakene blit dratt frem som eksempler på regjeringens såkalte dårlige skolepolitikk. Skolepolitikken idag er super. Jada, ting kan bli bedre, det er langt fra perfekt. Men, vi må huske på at vi ikke kan ta alt på en gang. En ting om gangen, og orden på alt vettu..

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

En liten skriveleif der, men du skjønner vel hva jeg mener…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hild Frøya, nå har du fått eksempelet ditt og det er flere med meg. Flinke elever blir systematisk motarbeidet i skolen, og det er hele og alene arbeiderpartiet og de rødgrønne som har skylda.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Solfrid Skailand: dette har ikke vært noe anderledes når de blåe har styrt Norge. Jeg fikk regne så langt jeg ville i boken jeg. Og det er mange med meg. At jeg mistet interessen for matte, er ikke de rød-grønne sin feil.
Lærerne har faktisk ett ansvar. Og sist jeg sjekket var det ikke Stoltenberg, Støre eller Navarsete som var lærere på skolen.
Selvfølgelig er det endel som ikke er som det bør være. Og stimulansen for de som er flinkest er ikke god nok. Men hvem sitt ansvar er det i bunn og grunn? Man kan ikke skylde sittende regjering for alt her i verden heller.
Hild, jeg er enig med deg jeg :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00