av Mette Hanekamhaug | 16. mai, 2010  

Gi barna mål!

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____23765.aspx`

Nederst i denne artikkelen kan en lese at kunnskapsministeren mener det er viktig å kartlegge elevenes lese, skrive- og regnekunnskaper i overgangen fra ungdomsskolen til videregående. Er dette det de legger i tidlig innsats?

Brennpunkt kom i forrige uke med sjokkerende tall og brutalt ærlige statistikker som viste hvordan det stod til med norske elever. Det var totalt nedslående. 1 av 5 elever har så dårlige lese- og skrivekunnskaper at de har problemer med å forstå en tekst – når de er 15 år gamle!

Vi har altså en elevmasse som begynner på videregående opplæring i dag hvor 20% ikke har nok grunnleggende kompetanse i lesing til at de i det hele tatt vil forstå innholdet i lærebøkene i andre fag som samfunnsfag, naturfag, religion osv. Å begynne å teste ferdighetene på dette stadiet for å så sette inn tiltak blir som å sette plaster på et kulehull – desperat overlapping av langt tidligere skapte og mer dyptgående problemer.

Vi må begynne kartlegge fra dag en i skolen. Fra og med seks-åringene tropper inn skoledøren med lyst og vilje, motivasjon og læreglød skal deres faglige nivå sjekkes og tiltak og tilrettelagt undervisning igangsettes umiddelbart. Vi lærer alle på forskjellige måter og i ulikt tempo. Det er enorme forskjeller på de 6-åringene som begynner i skolen, noen leser og skriver nesten flytende, andre vet ikke hvordan en skriver en stor A. Noen lærer å lese gjennom å skrive av bokstaver fra tavla og sette de sammen, andre trenger koble bokstaver, former og bilder. Da kan vi ikke forvente at disse skal indoktrineres og stues i et klasserom og følge samme undervisningstempo og lærekurve!

Kartlegging av elevenes faglige utgangspunkt må skje med en gang, og deres rett til et tilrettelagt opplæringsløp skal ivaretas. Vi må tilrettelegge for faglig differensiert undervisning slik at elevene får undervisning tilpasset deres faglige modenhet og nivå – ikke dato for fødsel.

Det er viktig at disse gruppene er dynamiske og følger elevenes progresjon. Slik bringer en også enda et element inn i skolen – nemlig å gi elevene noe å strekke seg etter. Gi de muligheten til å strekke seg etter mål, arbeide for å oppnå noe. Alle vi mennesker trenger dette i hverdagen, enten vi er studenter, arbeidstakere, bedriftsleder, lærere eller politikere. Vi trenger noe å strekke oss etter, trenger mål og mening bak arbeidet vårt. La oss også gi barna den samme muligheten!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Comments are closed.

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00