Lektor ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo tar nå til orde for at alle lærerstudenter bør ha fordypning i IKT. Dette er jeg helt enig i.
http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____23684.aspx
De nye læreplanene sier at IKT skal integreres i alle fag, og brukes mer og mer i undervisningen på tvers av studieretninger og fag. Da er det en selvfølge at lærerne må få økt kompetanse på området.
IKT blir en stadig viktigere del av hverdagen, og Norge er blant de ledende landene i verden i bruk av nye og mer effektive løsninger på nett. Man må ha datakunnskap for å klare seg i hverdagen, og en beherskelse av IKT-verktøy er snart like selvfølgelig som å kunne lese og skrive skikkelig.
I artikkelen kommer det frem at lektoren ikke synes det er et problem at mange unger kan mer data enn lærerne. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg mener dette er et enormt problem og faktisk en av grunnene til at IKT må være viktigere og få en mer sentral del av lærerutdanningen.
Lærerne har et autoritetsproblem i den norske skolen. Bråk og uro er stadig mer dominerende i klasserommene, og lærerne fremstår ikke lengre med samme autoritet og myndighet som de gjorde tidligere. Dette er det mange grunner til. Lærernes makt er blitt vingeklippet på flere områder, barn med atferdsproblem er vanskelig å takle og konflikthåndtering og klasseledelse er ikke sentrale nok områder i lærerutdanningen. Men det er også en annen viktig grunn: Elevene opplever nemlig at de sitter inne med mer kunnskap om IKT enn læreren.
Læreren må ha autoritet i klasserommet og fremstå som en tydelig leder. Da nytter det ikke at han må spørre 10-åringer om hjelp til å skru på Windowsen… Lærerne skal være faglig dyktige og beherske grunnleggende kompetanse, noe som i dag blant annet innebærer lese- og skriveferdigheter, matematikkunnskaper og det å beherske IKT-verktøyet.
Og igjen – læreplanene legger opp til at IKT skal være en sentral del av undervisningen. Samtidig merker en at mange lærere ikke bruker IKT i undervisningen, nettopp fordi de føler at de mangler tilstrekkelig faglig kunnskap på området.
Slik kan vi ikke ha det! FrP mener fordypning i IKT må inn som en større del av lærernes utdanning og etterutdanning. Det vil både lærere og elever nyte godt av.