av Mette Hanekamhaug | 3. mars, 2010  

IT representerer fremtiden

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=593869
IT inngår i 90% av dagens arbeidsplasser og oppgaver. Det dominerer vår hverdag, og IT-løsninger står for stadig større del av arbeidsmarkedet. Norge er internasjonalt ledende når det kommer til bruk av dette i hverdagen og i vår kommunikasjon, særlig når det kommer til å ta i bruk tekniske løsninger som netthandel, nettbank, kommunikasjonsløsninger og så videre.

Dette setter også større krav til kompetanse innenfor området. Søkningen til realfag er synkende blant dagens elever, og undersøkelser viser at kompetansen innenfor matte, fysikk, naturfag og kjemi er dalende. Det burde tenne noen varsellamper.

Vi er på rask vei inn i et kompetansesamfunn. Vi er ikke lengre et industrisamfunn hvor halve befolkningen arbeider langs samlebånd for å montere enkeltdeler, mens resten dyrker grønnsaker og driver landbruk. Samtidig sørger globaliseringen for at konkurransen blir stadig større og internasjonal. Slik konkurrerer vi ikke lengre bare med naboen om å dyrke størst poteter, vi konkurrerer med Japan, Kina, USA og Tyskland om ny teknologi og økt kompetanse på stadig flere områder.

Vi kan aldri konkurrere med Kina på kvantitet og pris – vi må konkurrere på kvalitet. Dette har vi store muligheter på, vi har både folkene, ressursene og potensialet, alt vi trenger er politikken og viljen til å utnytte dette!

Da eSkills denne uken åpnet teltet i Spikersuppa i Oslo inviterte de flere klasser fra ungdomstrinnet nettopp for å åpne øynene for denne verdenen, for å vise alt det spennende som finnes i IT-bransjen, hvilke muligheter vi som både nasjon og enkeltmenneske har på dette feltet. Jeg ble i denne forbindelse bedt om å holde et innlegg for hvordan vi politikere kan tilrettelegge for økt interesse og utnyttelse av potensialet på dette området. Invitasjonen takket jeg gladelig ja til.

Vi må øke interessen for nettopp realfag, vise ungdommen at realfag ikke bare er tunge, kjedelige og teoretiske fag, men vise at det er uante og enorme muligheter innenfor feltet. Jeg ønsket å åpne øynene deres for hvor spennende det er å nettopp få være med på denne utviklingen.

Jeg la i mitt innlegg vekt på at det nytter ikke å vente til vi er 50 år for å så klage over hvordan samfunnet er utformet, hva som mangler eller oppleves feil. Vi må gjøre noe med det i dag – for det er nå vi gjør de politiske valgene som er med på å forme den fremtiden vi som er ung i dag skal leve i, drive og trives med.

Norge er som sagt på god vei inn i et internasjonal konkurranse i innovasjon og teknologiutvikling. En konkurranse vi klart har mulighet til å stille sterkt i. Og vi vil jo være best! Det er ikke bare antall OL gull som burde feires og fokuseres på. Senest i fjor vant en norsk gutt sølv i WorldSkills, en internasjonal yrkesfaglig konkurranse hvor han vant med sitt arbeid i telekommunikasjon. Slikt bør også feires, legges merke til, brukes som forbilde!

Hva er den ene tingen vi er avhengig av i dag, som gjør livet komfortabel, som inngår i hverdagen vår på en så naturlig og viktig måte at vi ikke engang legger merke til det som et gode? Jo – det er strøm, elektrisitet. Denne oppfinnelsen ble skapt av “nerdene”, de riktig flinke i fysikk og kjemi, talentene i matte og interesse for teknologi. Det er de som har drevet utviklingen fremover, skapt ny teknologi. Hvorfor blir ikke også disse betraktet som helter på lik linje med de som klarer å gå fort på ski?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

vel, mine lærere fremstilte iallefall utdanning innen it som en dum vei å gå. Vanskelig å få god jobb, er bare noen få som kommer seg opp og faktisk tjener bra på it. De fleste havner på en it avdeling på en eller annen skole med lav lønn. Eventuelt kan man jo sette seg ned skrive litt kode, wola plutselig har man noe man selge, nei, det er vanskelig i 2010 å lage noe som faktisk selger.

Så jeg synes det har vært altfor lite fokus på IT i skolen, det burde nesten vært ett fag. Lærere burde også bli mye flinkere på pc.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Dersom man vil at flere skal utdanne seg innenfor IT, så spørs det hvor lurt det er å fryse lønnen til ingeniører til vi har “likelønn”.

For øvrig kan det kanskje hjelpe på flere områder. Ingeniører og sykepleiere utfører jo “likt arbeid” i følge feministene. Det vil vel da si at dersom man er utdannet dataingeniør, så er man også utdannet sykepleier?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00